با توجه به رواج دوربین های دیجیتال و تلفن های همراه هوشمند، نگهداری از تمامی تصاویر به ثبت رسیده در حافظه های جانبی آن‌چنان دلچسب نیست. انتخاب قابعکس مناسب، مهم‌ترین قدم پس از چاپ عکس است. قاب عکس مناسب، به تصویر قدرت می‌بخشد و آن را به یک اثر هنری واقعی بدل می‌کند. خبر خوب اینکه انتخاب قاب عکس مناسب، بسیار آسان است و کافیست که اصول اولیه را در این رابطه بدانید. در ادامه اسراری در مورد چگونگی این انتخاب با شما به اشتراک می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

 

تعریف قابعکس

همانطور که در لغت‌نامه دهخدا به آن اشاره شده  است، معنی لغوی قابعکس برابر با چهارچوبی است که عکسی در درون آن قرار می‌گیرد. معمولا برخی افراد از قاب‌عکس برای آذین بندی و تزیین منرل یا محل کار خود استفاده می کنند و بعد از گذر چند وقت، مانند دیگر اشیا تزیینی به فکر تعویض آن ها می افتند. باید گفت که طیف وسیعی از انواع قاب عکس در اندازه های متنوع در دسترس است. برخی از آنها نظیر قابهای چوبی، قابهای سیاه و سفید و قاب های فلزی بسیار محبوب هستند. این قابها می‌توانند به هر اثر هنری، قدرت و شکوه ببخشند.

 

انواع قاب عکس

قاب عکسها در انواع مختلفی یافت می شوند که در ادامه هریک را به اختصار معرفی می کنیم. با ما همراه باشید!

 

1- مدل چوبی:

این نوع قاب عکس، طبیعی ترین قاب به شمار می آید. جالب است بدانید که قابهای چوبی، هم به درد دکوراسیون مدرن می‌خورند و هم مناسب دکوراسیون کلاسیک هستند. دقت کنید که حتما نوع چوب را باید متناسب با سبک اتاق انتخاب کنید. چوب به عنوان یک ماده طبیعی، احساس گرم و کلاسیکی را برای محیط به ارمغان می آورد. طیف های رنگی متفاوت قاب عکس چوبی، از رنگ روشن گرفته تا تیره، اگر مکمل با رنگ های تصویر انتخاب شوند، می‌توانند این اثر هنری را به تکامل برسانند. عکس‌هایی با رنگ‌های گرم همچون قرمز، قهوه ای و نارنجی در قاب عکسهای چوبی تیره تر مانند چوب ماهون و گردو بهتر خود را نشان می‌دهند.

اما اگر تصویر دارای رنگ های سرد نظیر رنگ آبی و سبز باشد، بهتر است که قاب عکس روشن تر نظیر قابی از چوب بلوط، زبان گنجشک و کاج آن را در بربگیرد. علاوه بر موارد فوق باید گفت که انتخاب یک قابعکس چوبی باید بر اساس سبک دکوراسیون خانه و اتاق شما صورت بگیرد. قابهای چوبی ساده، بیشتر مناسب فضاهایی با دکوراسیون مدرن هستند. حال آن که خانه‌های با دکوراسیون کلاسیک و سنتی، قاب‌های چوبی نقش و نگاردار و شلوغ را می‌طلبند.

 

2- مدل سیاه و سفید:

این نوع قابعکسها بسیار مناسب تصاویر سیاه وسفید هستند. قرار دادن عکس در قاب سیاه و سفید، زیبایی آن را دو چندان می کند. البته مشروط بر اینکه عکس با قاب در تناسب باشد. قابعکس های سیاه، حالت ظریف و رسمی تری به تصویر می دهند. حال آن که قابهای سفید، تصویر را طبیعی تر و راحت تر نشان می دهند. اما باید گفت که در کل، قاب های سیاه و سفید، بیشتر مناسب دکوراسیون و فضاها و تصاویر مدرن هستند. یک قاب عکس سیاه، بخش های تیره عکس را هایلایت می کند و بعنوان یک کنتراست برای روشن شدن این بخش ها عمل می کند.

به همین دلیل است که قاب های سیاه، بهترین گزینه برای عکس هایی با تنالیته تیره و روشن هستند، زیرا می توانند به ایجاد تعادل در این رابطه کمک کنند. قابعکس های سفید نیز اثری مشابه قاب های سیاه دارند. این قاب ها تمایل دارند که تاریکی بیشتری در عکس بوجود بیاورند و با رنگ های روشن در پس زمینه ترکیب شوند. قاب های سفید، به طبیعی تر جلوه دادن عکس ها کمک می کنند. برخی اشخاص علاقمندند که برای عکس های سیاه و سفید، از قاب های سیاه و سفید استفاده کنند. این امر اغلب به ایجاد حس هنری و باشکوه کمک می کند. خصوصا برای ایجاد یک گالری دیواری!

 

توجه: روشی دیگر برای نگهداری از عکس های پر خاطره، استفاده از آلبوم عکس است. ما در مطلبی با عنوان آلبوم عکس چیست انواع آلبوم را به شما عزیزان معرفی کرده ایم.

 

قاب عکس

انواع قاب عکس

 

3- مدل متالیک (فلزی):

قابعکس های فلزی مانند قابهای سیاه، گرایش به ایجاد حسی از مدرنیته دارند. این قابها باعث اغراق در رنگ‌آمیزی عکس می شوند و آن را پر جنب و جوش و چشم نواز جلوه می دهند. به لحاظ بصری، قابهای فلزی بیشتر مناسب پرتره های خانوادگی، مناظر خارق العاده و عکس های عروسی هستند. به علاوه باید گفت که عکس های سیاه و سفید، بسیار با قاب عکس های فلزی همخوانی دارند. این ترکیب به ایجاد یک کنتراست مناسب بین عکس و قاب کمک می کند.

 

محل قرارگیری قاب عکس کجاست؟

محل قرار گیری قابعکس های تان تاثیر بسزایی در چند برابر کردن زیبایی آن دارد. بهتر است بدانید که نصب قاب در منزل با آن که یک موضوع کاملا سلیقه ای است، اما از قواعد خاصی پیروی می کند. ابتدا بهتر است با توجه به اعتقادات، فرهنگ و سلیقه خود، تصاویر و عکس های موردنظر خود را انتخاب کنید و سپس فضای مناسبی در منزل برای نصب این قاب ها تعیین کنید. عکس ها و قابعکس هایتان را بر روی میز، دیوار اتاق، دیوار راهرو و … می توانید نصب کنید.

 

آیا در انتخاب قابعکس تنها توجه به ظاهر آن کافی است؟

نکته حایز اهمیت این است که برای زیبایی یک قاب، تنها به زیبایی ظاهری آن اکتفا نکنید. برای زیبایی یک قابعکس علاوه بر استایل و نمای قاب باید به وضوح و زیبایی تصویری که می خواهد در این قاب جای بگیرد، نیز توجه شود. قبل از چاپ هر عکس یا انتخاب هر تصویری بهتر است به زیبایی، کیفیت و اینکه در چه ابعادی بهتر است چاپ شود، دقت کنید. برخی از تصاویر زمانی که بیش از حد بزرگ می شوند، کیفیت خود را از دست می دهند. بعد از دقت و توجه به تمامی این موارد مرحله بعد تصمیم گیری در مورد جنس، ضخامت، رنگ و بافت قاب با توجه به تصویر انتخابی شما است. برای مشاهده قاب عکسهای گالری آلبوم وحید کلیک کنید. یک قاب مناسب برای عکس هایتان انتخاب کنید؛ زیرا آنها نگه دارنده خاطرات ارزشمند شما خواهند بود!

 

توجه: ما در مقاله ای با عنوان نکات طلایی خرید قاب عکس به همراه لینک خرید همه چیز را در خصوص نحوه انتخاب مناسب قاب عکس جهت خرید عنوان کرده ایم. چنانچه به تازگی قد خرید قاب عکس را دارید، این مقاله را از دست ندهید!

 

چه نوع قاب عکسی با چه نوع دیواری تناسب دارد؟

موضوع مورد بحث بعدی، تناسب نوع قابعکس و دیوار است. همان طور که می دانید قابعکس ها به انواع مختلفی مثل ساده، طرح دار، منبت کاری شده و بسیاری از مدل ها و رنگ بندی های متنوع تقسیم می شوند. اما اینکه چه نوع قابی برای چه نوع فضا یا دیواری مناسب است، کمی جای تأمل دارد. هر قدر دیوار شما ساده تر باشد، قاب پرکار و پر ابزارتر نمای بیشتری دارد. اما برای دیوارهای شلوغ و طرح دار، دامنه انتخاب شما کمی محدودتر می شود. برای این دیوارها بهتر است از قاب های ساده تر استفاده کنید، تا تعادل در این فضا حفظ شود و جلوه زیباتری به منزل شما بدهد.

 

چه نوع عکسی با چه نوع قابعکسی تناسب دارد؟

یادتان باشد برای عکسهای خانوادگی و عکس های مهم از قاب های ساده و یکپارچه استفاده کنید. این کار به بیننده القا می کند که تاثیر عکس شما از قاب، دیوار، میز و تمامی عناصر اطرافش بیشتر است. بهتر است برای عکس های خانوادگی شلوغ با رنگ های گرم و تند از قاب با رنگ ملایم و یا خنثی استفاده کنید. و برای عکس های خلوت تر و یا عکس هایی با رنگ های سرد و خنثی، از قاب هایی با رنگ های گرم استفاده کنید. عکس هایی که از نظر اندازه بزرگ تر هستند را عقب تر و مرکزتر و عکس هایی که از نظر اندازه کوچک تر هستند را در اطراف و جلوتر قرار دهید.

 

لزوم استفاده از  قابعکس در منزل شما

با پیشرفت تکنولوژی اکثر افراد عکس های خود را در داخل لپ تاب، گوشی و … نگه داری می کنند. حضور عکس با قابعکس زیبا و مدرن در خانه نعمتی محسوب می شود. اگر فضای دنجی در خانه دارید، بهتر است با قرار دادن یک میز پر از قاب عکس های ساده که از نظر شکل و رنگ هماهنگ باشند، یک گالری کوچک خانوادگی ایجاد کنید. این فضا جان می دهد برای قرار دادن عکس نسل های مختلفی از خانواده و عکس هایی که شما را به خاطرات شیرین گذشته می برند!…

 

قاب عکس فانتزی تخت لبه دار چوبی

نکات خرید قاب عکس مناسب

 

نکاتی برای انتخاب قاب عکس

1- لازم نیست برای انطباق عکس با قاب، رنگ های خاصی را در عکس ملاک قرار دهید. به جای آن سعی کنید تنالیته کلی عکس با قاب عکس همخوانی داشته باشد.

2- یک قاب عکس روشن را برای هنرهای ساده و طبیعی انتخاب کنید. همچنین در نظر داشته باشید که قاب های تیره، مناسب تصاویر رسمی و شیک هستند.

3- قاب را متناسب با دکوراسیون فعلی اتاق در نظر بگیرید. این امر نسبت به هماهنگی عکس و قاب اهمیت بیشتری دارد. قابعکسی را انتخاب کنید که دکوراسیون فعلی را کامل‌تر می کند.

4- توجه داشته باشید که رنگ قابعکس به رنگ دیوار شباهت نداشته باشد. درغیراین صورت  اثر هنری نمی تواند به طرزی برجسته و ممتاز، خود را نشان دهد.

5- رنگ غالب تصویر باید با رنگ قاب تفاوت داشته باشد. در صورت تشابه این دو، قاب بیشتر از عکس خودنمایی خواهد کرد و تصویر به چشم نخواهد آمد.

 

سخن آخر

امیدواریم با ارائه این مقاله توانسته باشیم رضایت شما عزیزان را جلب کنیم. و از همه مهم تر اینکه مقاله فوق مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. آن دسته از کاربرانی که در زمینه قاب عکس سوالی دارند، می توانند سوالات خود را در قسمت نظرات این مقاله از کارشناسان خبره مجموعه آلبوم وحید بپرسند. تا در حد توان پاسخ سوالات کاربران را بدهیم.