عکس تعاریف بسیاری دارد که یک تعریف آن ثبت لحظه هاست. این روزها با وجود پیشرفت تکنولوژی و قدرت فیلم و جذابیت های خاص آن، اهمیت تصویر بسیار بالاست و اکثر مردم تصویر را بیشتر از فیلم دوست دارند. عکسها همچنان کاربرد ویژه خود را حفظ کرده اند. از مباحث مهم و معمول در مورد photo این است که عکاسی علم، هنر، فن یا صنعت است؟ افرادی که با مبحث فوتو آشنا باشند، به هیچ عنوان نمی توانند بگویند که عکس و عکاسی علم، هنر، فن یا صنعت هستند. با کمی دقت می توان متوجه شد که تولد یک تصویر، حاصل در هم‌آمیختگی هر چهار مقوله فوق‌الذکر است و یک تصویر خوب، عکسی است که آمیزه‌ای از همه آنها باشد.

 

مراحل تهیه یک تصویر خوب

برای تهیه یک تصویر خوب عوامل بسیاری وجود دارد که در اینجا به پنج عامل مهم و اساسی اشاره می کنیم. برخلاف تصور اکثریت، تهیه یک تصویر خوب فرآیند تقریبا پیچیده ای است که در آن پنج عامل عمده زیر دخالت دارند:
1. طبیعت سوژه
2. شخصیت و بینش عکاس
3. برداشت و طرز تلقی عکاس از سوژه
4. کارهای فنی عکس
5. بیننده تصویر

از آن رو که پنج عامل فوق لازم و ملزوم یکدیگرند، مشکل بتوان گفت که کدام یک مهمتر از دیگری است. عکاس خوب رابطه میان عوامل فوق را به خوبی می داند و سعی می کند با تلفیق مناسب آنها با یکدیگر، هماهنگی مناسبی در تصویر به وجود آورد.

 

حتما این مقاله را بخوانید: چجوری یک عکس خوب بگیریم؟

 

کاربرد عکس

از عکس ها در انواع صنف های مرتبط استفاده می شود که برخی از مهم ترین آنها به شرح ذیل است:

1- انواع مطبوعات:
• روزنامه ها
• هفته نامه ها
• ماه نامه ها

2- انواع کتاب:
• علمی
• تحقیقاتی
• داستانی

 

تصویر

کاربرد عکس

 

3- طراحی سایت:
• فروشگاه های اینترنتی
• سایت های آموزشی

4- تولید محتوا:
• اینستاگرام
• تلگرام
• وبسایت

5- روابط عمومی

عکس ها در حال حاضر از اهمیت بالایی برخوردارند و کاربردهای بسیار زیادی دارند که ما برای شما چند کاربرد آنها را به اختصار توضیح دادیم.

 

نقش و اهمیت عکس در سایت

اهمیت تصاویر در طراحی سایت بسیار بالاست. به کارگیری photo در طراحی سایت از اصول مهمی است که طراحان سایت باید به آن توجه بسیاری کنند. استفاده از هر تصویری در طراحی سایت مجاز نیست. برای مثال اگر سایتی در مورد پرندگان دارید، باید عکس های مرتبط با آن را استفاده کنید. طی تحقیقاتی که در چند سال اخیر در مورد کاربرد و اهمیت عکس در طراحی سایت انجام شده، ثابت شده است که کاربران سایت ها به عکس ها و تصاویری که با محتوای سایت ارتباط داشته باشند، توجه بیشتری نشان می دهند.

اما تصاویر و بنرهای تبلیغاتی که به عنوان تصاویری در طراحی سایت استفاده شده اند را نادیده می گیرند. از این رو اهمیت عکس برای محتوانویسان وب سایت ها نیز بسیار بالاست. پس از طراحی سایت، محتوانویسان باید برای مقالاتی که در سایت ها برای کاربران قرار می دهند، از عکس های جذاب و مرتبط با موضوع استفاده کنند که هم برای سئو و هم برای جذب کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

نقش و اهمیت عکس ها در تولید محتوا

ترفندها و تکنیک های بسیاری در تولید محتوا وجود دارد که باعث جذب مخاطب به سمت محتوای تولید شده می شود. از مهم ترین آنها می توان به تاثیر عکس بر روی مخاطب اشاره کرد. در حقیقت برداشت مخاطب از یک محتوا را تصویر آن محتوا تعیین می کند. تصاویر علاوه بر این که برداشت از متن را تعیین می کنند، پیام های دیگری نیز در دل خود نهفته دارند. حتی با این وجود که متن و محتوای متنی برای ایندکس index شدن در موتورهای جستجو بهتر است، اما عکس و محتوای تصویری برای مخاطبان همیشه جالب تر و محبوب تر بوده اند.

 

توجه: همانطور که می دانید، برای اینکه بتوانید عکس های خوب ثبت کنید، باید ابتدا عکاسی را به طور حرفه ای یاد بگیرید. اما آموزش عکاسی، مراحل و پیچیدگی هایی دارد که ما همه چیز مربوط به آن را در مقاله آموزش عکاسی از صفر تا صد به زبان ساده به تفصیل شرح داده ایم. کلیک کنید!

 

با وجود اینکه می دانیم یک عکس می تواند حرف های زیادی در دل خود جا دهد، باز هم واقعیت این است که در بازاریابی محتوا زیاد از این امکان استفاده نمی شود و این یک اشتباه است. به طور میانگین 85 درصد اطلاعاتی که در مغز ذخیره می شوند، تصویری هستند. به همین دلیل مخاطبین بیشتر به محتوای تصویری جذب می شوند.

 

کاربرد عکس

تصویر

 

نتیجه گیری

بطور کلی تصویر  می تواند احساسات و خشم یک نفر را در بربگیرد. عکس حرف هایی ناگفته در دل خود دارد که بیننده را مات و محو تماشای خود می سازد.  عکس همچنین کاربردهای زیادی در برخی از اصناف دارد که مختصرا به آنها اشاره کردیم.