توجه: وبسایت الکسا از تاریخ 1 می 2022 از ارائه خدمات خود کناره گیری کرد و پس از دو دهه ارائه سرویس رایگان در زمینه سئو و تجزیه و تحلیل وبسایت ها، اعلام بازنشستگی نمود. این مقاله از آلبوم وحید زمانی نوشته شده است که این سرویس هنوز خدمات خود را بطور رایگان ارائه می داد. ما این مقاله را برای آن دسته از کاربرانی بروزرسانی کردیم که پس از این جریان با عنوان الکسا برخورد کردند و به تازگی این سوال در ذهن شان نقش بسته است که رتبه الکسا چیست ؛ پس با ما همراه شوید!

شاید شما هم مثل اکثر مردم وقتی گوگل نوردی می کنید، به این واژه برخورد کرده باشید و همیشه برای شما سوال بوده است که بدانید این رتبه الکسا دقیقا چی هست؟! در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با وبسایت الکسا، ابزار و مفهوم آن آشنا کنیم. پس لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

معرفی وبسایت الکسا

این سایت یکی از شرکت های زیر مجموعه آمازون می باشد. (بله ! همان آمازون که بزرگترین فروشگاه خرده فروشی آنلاین جهان هم هست) که مقر فعلی آن در کشور آمریکا و ایالت کالیفرنیا است. الکسا سرویس های خود را مبتنی بر سئو و آنالیز وبسایت های مختلف برای وبمستران ارائه می دهد. این سرویس ها به دو صورت پولی و رایگان ارایه می شوند. که به طبع سرویس های رایگان، امکانات محدود و کمی را در اخیتار وبمستران قرار می دهند.

 

سرویس الکسا چگونه کار می کند؟

اگر بخواهیم تعریف مفید و مختصری درباره این سرویس ارائه دهیم، باید بگوییم که رتبه الکسا جایگاهی است که وبسایت الکسا با توجه به الگوریتم های گوگل و بر اساس معیار های خودش به وبسایت ها می دهد. این تعریف کلی رتبه الکسا چیست و سرویس دهنده شرکت آمازون می باشد. سایت الکسا فعالیت خود را از سال 1996 میلادی در ماه آوریل آغاز کرده است و دامنه خدمات و فعالیت خود را روز به روز گسترش داده است. و در عصر حاضر بعنوان معتبرترین سرویس دهنده رتبه بندی وبسایت ها مشغول به فعالیت است. رتبه الکسا بعد از رنکینگ گوگل از بالاترین اهمیت برای صاحبان وبسایت ها یا وبمسترها برخوردار است. امیدواریم تا اینجا با مفهوم کلی رتبه الکسا چیست آشنا شده باشید. اما چرا این رتبه‌بندی برای صاحبان و مدیران وبسایت ها مهم است؟!

 

آیا این رتبه بندی کامل و بدون خطاست؟

در پاسخ به این سوال باید این چنین گفت که  آمار این وبسایت اساسا دقیق و کامل نیست. همانگونه که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم، این رتبه بندی بر اساس الگوریتم و میعارهای خود الکسا انجام می شود. الگوریتم اصلی رتبه بندی این سرویس، بر اساس تعداد بازدیدهای یک وبسایت می باشد. یعنی هر چه تعداد بازدیدکنندگان یک وبسایت بالاتر باشد، رتبه الکسای آن وبسایت نیز بهتر خواهد بود. منبع اصلی جمع آوری اطلاعات الکسا افزونه یا پلاگین (Alexa Toolbar) است. که در اکثر مرورگرهای بازدیدکنندگان سراسری جهان نصب می شود. در کشور ایران عموما این افزونه بر روی مرورگرهای وبمستران و صاحبان وبسایت ها نصب است و کاربران عادی کمتر از آن استفاده می کنند.

 

رتبه الکسا

رتبه الکسا

 

بررسی رتبه سایت در این پلتفرم

برای بررسی رتبه الکسای وبسایت ها، دو راه و روش وجود دارد. که در ادامه آنها را بررسی می کنیم:

  • بررسی از طریق وبسایت الکسا: در این روش باید به آدرس alexa.com/siteinfo مراجعه کرده و در قسمت Find یو ار ال، وبسایت مد نظرتان را بررسی کنید.
  • بررسی از طریق افزونه الکسا: در این روش بایستی افزونه را بر روی مرورگر گوگل کروم خود نصب کنید و برای هر وبسایت، در صفحه اصلی آن سایت بر روی افزونه کلیک کنید و رتبه الکسای آن را ببینید.

برای نصب تولبار الکسا تنها کافیست با مرورگر گوگل کروم یا فایرفاکس به آدرس Alexa Toolbar رفته و آن را روی مرورگر خودتان نصب کنید. بعد از این به هر وبسایتی که مراجعه کنید، می توانید به راحتی رتبه الکسای جهانی و محلی آن وبسایت را مشاهده کنید.

 

مدت زمان لازم برای کسب رتبه در الکسا

اگر شما سایت خود را به تازگی ثبت کرده باشید، برای ارتقای رتبه سایت خود باید با مفهوم رتبه الکسا چیست آشنا باشید. توجه کنید که حداقل زمان لازم برای دریافت رتبه، حدودا یک الی 3 ماه می باشد. که در این مدت اگر بازدیدکننده سایت شما بالا باشد، طبعا رتبه بهتری خواهید گرفت. اگر شما مطالب مفیدی برای کارابران سایت خود انتشار دهید، مطمنا بازدید بهتری را به سمت سایت خود دعودت خواهید کرد. رتبه الکسا هر چقدر عدد پایینی داشته باشد، به این معناست که رتبه شما بهتر است. این رتبه تا جایی به سرعت پایین می آید. ولی از یک جایی به بعد این سرغت کندتر می شود. که دلیل آن هم این است که وبسایت های حرفه ای بصورت استاندارد و بهینه شده کار می کنند و در نتیجه رقابت کردن در رتبه های پایین تر، سخت تر می شود.

 

بهبود رتبه الکسا

برای اینکه بتوانید رتبه مناسبی از این سرویس دریافت کنید، از روش های زیر استفاده نمایید:

  1. ثبت سایت در الکسا (امکان ثبت دامنه ir وجود ندارد)
  2. ترغیب کاربران سایت خود برای استفاده از افزونه تولبار آن
  3. تلاش برای تولید محتوا بر اساس الگوریتم سئو
  4. تبلیغات بیشتر برای جذب کاربر به سمت وبسایت
  5. استفاده از ابزارهای تحلیلی مثل گوگل سرچ کنسول و رفع مشکلات موجود
  6. انتشار مطالب جذاب برای کاربران
  7. و…

 

سخن آخر

امیدواریم مقاله رتبه الکسا چیست مورد استفاده شما واقع شده باشد. هر گونه سوال و مشکلی در رابطه با این مقاله داشتید، لطفا آن را در بخش نظرات مطرح کنید. گالری آلبوم وحید همواره تلاش می کند تا خدمات و محصولات با کیفیت را به شما کاربران عزیز ارائه دهد.